kryddmått, nytt eller gmmalt?

Det finns kopior på nästan allt i retro världen. nu tänkte jag prata om en av dem kanske mest kopierade grejerna från retrovärlden. Nämligen rörstrands picknick serie... skaparen bakom denna serie är Marianne Westman. Hon började jobba på rörstrand på 50 talet. Hon släppte en bomb och det hon gjorde var något helt nytt. Hon fick utstå många kritiker. Tillomed så såg hennes picknick serie i kolektionsrummet i 2 år innan rörstrand vågade producera den. Frågar man en internationell svensk retro älskare. Så är det just denna serie som brukar nämnas först. Det hon gjorde var något helt nytt. Det var både funktionelt och snyggt. Hon prydde alltid sina keramik karaffer, skålar och fat med fiskar grönsaker eller frukt. I den första serien så hade hon vanliga runda lock med runda knoppar. Efter ett tag så ändrade hon sig lite. ville ytligare ta ut svängarna lite. Då blev locken spätsiga och knopparna blev av kapade. Det är ett enormt tryck på den andra marknaden efter äkta picknick delar. Men priset är högt. På 1990 talet kunde en trekantig skål kosta 100 kronor. i början på 2000 talet så kostade dem det tre dubbla. Nu så kan man få ge det sex dubbla för en äkta rörstrand, picknick skål. (info hittad i. Hus och hem retro nr 3) Många gör kopior på Mariannes motiv. Det hamnar mest på tyger och på brickor även jag har införskaffat mig i en picnick kopia. I detta fallet inte en lika självklar sådan. Men jag lovar att skaparen bakom dessa tänkte på picnick. dessa kommer från Emelies gårdsbutik och dem i sin tur har köpt dem från finafynd. Det är en butik i ljungbyholm som säljer gammla saker. Www.finafynd.Com Jag avskyr blogg.se sätt att inte förstå att man vill ha mellanrum mellan raderna ibland...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0